hello.idea

Fiatal vállalkozók, akik elmesélik, honnan jött az ötletük, hogyan építették fel saját márkájukat és mit jelent ez nekik.

Facebook

 

Twitter

Címkék

absoloot (1) alkoholostermék (3) almabor (1) balogh timi (2) barcamp (1) barcelona (1) be-novative (1) bécs (1) beszámoló (1) bognár dániel (1) bootstraping (1) bor (1) borászat (1) boutiqbar (1) brand (2) brewie (1) bringa (2) budapest (10) bürokrácia (9) chainless budapest (1) cider (1) cimbi (1) co-working (2) codie (1) couchsurfing (1) család (3) családi vállalkozás (5) cserpes (1) csetvei krisztina (1) csetvei pince (1) csiszár katalin (1) csokoládé (1) csokoládékészítés (1) cuisine (1) cukorka sweetfabric (1) cultivo (1) czider (1) day one capital (1) design (3) designer startup (1) designműhely (1) design terminál (1) divat (2) dj (1) dobos andrás (1) drungli (1) easylearn (1) easymaths (1) egészséges életmód (1) egyetem (1) együd barbara (1) élelmiszer kiszállítás (2) elevator pitch (2) előadás (1) elvándorlás (1) engame (1) építészet (1) építésziroda (1) építőipar (1) erdei péter (1) ereid gjergij (1) espresso embassy (1) fashion (1) fekete (1) felsőoktatási felkészítés (2) fiatal vállalkozók (23) filmfabriq (1) filmipar (1) filmproducer (1) flatlab (1) földi barbara (1) folqa (1) folqa collection (1) forbes (1) forbesflow (1) forbes fiatalok (1) főzés (1) galéria (1) gasztro (1) gasztronómia (9) gazdasági válság (1) geréby zsófi (1) gerzsenyi andrás (1) getpress (1) guy kawasaki (1) gyerekek (1) gyermekbiztonság (1) házi sörfőzés (1) helloidea (1) helloIDEA (1) hermann andrea (1) hosszúlépés járunk (1) indiegogo (3) innováció (1) insitu (1) irodabérlés (1) ismeretterjesztő (1) játék (1) juhász-váczi henriett (1) kairos society (1) keleclothing (1) kerékpár (1) kézművesség (1) khan academy (1) kitchenbox (1) klementz anna (1) klementz kata (2) kockázatitőke (2) kohlhéb róbert (1) koktélok (1) környezetbarátság (1) környezetvédelem (1) kortárs (1) kötélhajtás (1) középiskola (1) közösségi finanszírozás (2) közösségi iroda (1) közösségi toborzás (1) kreanod (1) kreatívok (2) kritikus gondolkodás (1) külföldi egyetemek (1) kultúra (1) kürt (1) lab5 architects (1) lendvai linda (1) lévai balázs (1) limbacher tivadar (1) loffice (2) london (1) mastergood (1) ma este színház (1) merker dávid (1) minibrake (1) minőség (1) mobilapplikáció (2) molnár eszter (1) mome (1) mosóczi andrás (1) műgyanta (1) multinacionális vállalat (2) művészet (2) művészeti menedzsment (1) nagy zoltán (1) nekedterem (1) németh áron (2) neticle technologies (2) nyomda (1) oázis (1) oktatás (2) online-marketing (1) online tanulás (1) osváth gábor (1) pál marcell (1) papír (1) példakép-program (1) pocketguide (1) portfolion (1) powerlancer (1) prezi (1) primus capital (1) programozás (1) pszichológia (1) recreativity (1) repülőjárat kereső (1) rétai martin (1) robot (1) robotika (1) rólunk (1) rózsavölgyi csokoládé (1) showroom (1) singularity university (1) sipos anna (1) social media (1) somogyi tibor (1) sör (1) sorozatvállalkozó (1) spin-off klub (1) startup (7) startup inkubátor (1) startup ökoszisztéma (2) steve jobs (1) stilblog (1) stringbike (2) supermarket gallery (1) szabadkai attila (1) szabadúszók (1) szabó katalin (1) szakmai workshop (1) szekeres péter (1) szesztay péter (1) szilícium-völgy (1) színház (1) szirtes marcell (1) szöllősi gergő (1) szövegelemzés (1) szuvenír (1) tanulás (1) társadalmi vállalkozás (1) távfék (1) távoktatás (1) techcrunch (1) technológia (2) tölyhi orsolya (1) történetmesélés (1) tóth orsi (1) továbbtanulás (2) turizmus (1) újhullámos kávézó (1) újrahasznosítás (1) urbanlegend (1) vállalati fejlesztések (1) vállalkozásfejlesztés (1) vállalkozzunk.hu (1) várady tibor (1) várnagy priszcilla (1) városélmény (1) városi séták (2) vatera (1) világ legjobb bárjai (1) Címkefelhő

4 Bognár-Szirtes-Szesztay (MiniBrake)

hello.idea 2014.03.24.

Bognár Dániellel, Szirtes Marcellel és Szesztay Péterrel nem könnyű időpontot egyeztetni. Hárman vannak, így a beszélgetésünkhöz öt ember életét kellett összehangolnunk. Ráadásul, amikor készültünk az interjúra, számunkra kihívást jelentett, hogy egyszerre három interjúalanyt kezeljünk: kinek melyik kérdést tegyük fel, hogyan fogadjuk be a rengeteg információt. De ahogy a srácok leültek velünk szembe világosság vált, hogy a MiniBrake-s fiúk között teljes az összhang, adják magukat a válaszok, egy történethez tartoznak.

 

A startup inkubátorból kinőtt MiniBrake több pitchen is szerepelt korábban, így a srácok rutinos válaszokat adtak a kérdéseinkre és az, hogy a termék fejlesztése egyelőre csak a prototípus fázisban tart, kicsit sem vetette vissza a lelkesedésüket. „Ha visszanyal a fagyi, és nem lesz sikeres a cég, állok elébe, utaztunk egy jót!” - mondja Dani. Nézzük kik állnak e mögött a történet mögött.

 

Miről szól a cégetek?

 

A MiniBrake egy gyerekbiciklire szerelhető távfék, amivel a szülők képesek távolról megállítani a kerékpárt, ezzel minden körülmények között irányítás alatt tudva gyermeküket. Ha a tágabb értelmezést nézzük, mi biztonságérzetet adunk a szülőknek! – foglalja össze Peti.

 

„ez elsőre egyszerűnek tűnhet, mert az ötletet kaptuk; de onnantól kezdve mindent nekünk kellett felépíteni, megvalósítani”

 

Mi az ötletetek?

 

Ez a kérdés vicces közjátékkal indult, hiszen ahogyan talán mindenki másnak, úgy elsőre nekünk is nehezen állt össze, hogy huszonéves fiatalok miért pont gyermekbiztonsággal kezdenek el foglalkozni. Elnézve ugyanis a srácokat nem úgy tűnik, hogy saját apai félelmeikből merítették az ötletet a gyermekbiciklire szerelhető távirányítású fékhez. A fiúk persze vették a poént, és elmesélték a kezdeteket.

 

A fék ötlete ennél pragmatikusabban érkezett – tudtuk meg Petitől. Egy úgynevezett vállalakozás keltetőben találkoztunk az alapötlettel. Egy ilyen helyen rengeteg ötlet van, mind kidolgozásra vár. Nekünk ez volt a legszimpatikusabb, láttuk benne a jövőt, gondolkodtunk róla és megvalósíthatósági irányokat írtunk hozzá, így lett a miénk.

 

A keltetőbe amúgy külön-külön mentünk, függetlenül attól, hogy régóta barátok vagyunk – vette át a szót Dani – és az ottani vállalkozásfejlesztő cég, a Vállalkozzunk.hu volt az, amely csapattá gyúrt össze minket.

 

A Vállalkozzunk.hu egy professzionális vállalkozásfejlesztő cég, amely startupokat indít el „nulláról”. Üzleti ötleteket szűrnek több körben, amik közül végül befektetők választják ki a legjobbakat. Emellett csapatokat alakítanak ki egymást (szakmailag és személyiségben) kiegészítő egyénekből, majd folyamatosan támogatják és nyomon követik a startupok indulását és fejlődését.

 

Meg volt a jó ötlet, meg voltunk hárman és innentől jött a neheze, hogy hogyan tudunk ebből valamit kihozni. Így indultunk. Ez elsőre egyszerűnek tűnhet, mert az ötletet kaptuk. De onnantól kezdve mindent nekünk kellett felépíteni, megvalósítani. – teszi hozzá Marcell.

 

A startupoknál (különösen azoknál, amelyek ennyire tudatosan, keltetőből indulnak) mindig felmerül a mentor szerepe, a srácok esetében is így volt. Majdnem kaptak maguk mellé egy tapasztalt szakembert, aki segíthet a koncepció kialakításában, beszáll a finanszírozás kezdeti szakaszába, tanácsot ad, támogat a networkingben, de végül más elfoglaltságai miatt a jelölt visszalépett. Úgy tűnik azonban, hogy az élet ezt az utat igazolta, mert a MiniBrake a három fiatalember teljes egyetértésében fejlődött. A Vállalkozzunk.hu amúgy a mai napig segíti őket, főleg HR területen kapnak támogatást, de a marketing és stratégiai célokat, terveket is rendszeresen egyeztetik.

 

Ez az együttműködés kölcsönös: mi is jelezhetjük, ha valamire szükségünk van, de ők is rendszeresen bejelentkeznek, hogy minden a tervek szerint halad-e, akár a csapattal, akár a termékkel kapcsolatban – erősíti meg Marcell.

 

minibrake2.JPG

 

minibrake4.JPG (A termék, f: www.facebook.com)

 

Mikor és miért gondoltátok azt, hogy ez egy vállalkozás?

 

Marcell: Én akkor éreztem, amikor először leültünk mérnökökkel interjúzni. Nagyon furcsa helyzet volt, amikor megkérdeztem őket, hogy akkor ők most mihez is értenek pontosan.

 

Dani: Nekem a „Blind Investment” pályázaton (az MNG Investments szervezésében egy elevator pitch verseny) elért első hely és az ezzel elnyert 3 millió forint volt az, ami után úgy éreztem, hogy tulajdonképpen létrejöttünk, mert addig „csak” gyártottuk a sok prezentációt.

 

Peti: Számomra nem volt ilyen markáns pont, mert én a MiniBrake mellett a Vállalkozzunk.hu alapító-munkatársa is vagyok, tehát vállalkozásfejlesztési oldalról jövök. Ezért a legelső perctől kezdve vállalkozásként tekintettem a MiniBrake-re, amibe aztán be is szálltam.

 

„őszintén szólva elég lassan ketyegett az idő az elején, csinálgattuk a prezentációinkat, de nem haladtunk nagy ütemben”

 

 minibrake3.JPG

(Egy díj a sok közül, f: www.hvg.hu)

 

Mit gondolt a környezetetek erről? Kihez fordultatok tanácsért?

 

Marcell: A barátok, ismerősök eleinte még csak egyetemi projektként tekintettek rá. Aztán, amikor megnyertük a Blind Investment 3 millióját, akkor néhányan elkezdték kapiskálni, hogy komolyan gondoljuk.

 

A MiniBrake további versenyeket is nyert a Blind Investment pályázaton kívül: így a cég például első helyen végzett 2012 novemberében a Kairos Society által kiírt megmérettetésen, illetve 2013 áprilisában a Startup Underground-on is közönségdíjat kaptak.

 

Peti: A család nálam pozitívan, de némi szkepszissel állt hozzá az egészhez, de ez mára elmúlt.

 

Dani: Az én esetemben édesanyám mindig lelkes volt, és bár édesapám sem volt negatív, ő az első perctől kezdve csak azt kérdezte tőlem, hogy mikor lesz már termék, és mikor lesz már bevétel? Ez a részéről teljesen jogos volt, csak akkor ezt még nem láttam, de most már egyetértek vele és én mindig ugyanezeket a kérdéseket tartom szem előtt.

 

 „mindent meg tudunk oldani”

 

Milyen kezdeti nehézségeitek voltak?

 

Őszintén szólva elég lassan ketyegett az idő az elején, csinálgattuk a prezentációinkat, de nem haladtunk nagy ütemben. Találtunk egy mérnök srácot, aki fejlesztgetett nekünk, kicsit piacot kutattunk, utána néztünk a lehetőségeknek. Akkor indult be az élet, amikor fél éven belül megnyertük ezeket a versenyeket és szerencsére új inspirációkat is nyertünk belőlük, ezek túllendítettek minket a kevésbé tevékeny időszakokon. De hát egy prototípus fejlesztése elég lassan halad, emlékeztek a Kairos-on milyen prototípust vittünk? – néz körbe Dani – Az még egy tank volt! – jelenti ki nevetve.

 

A srácok együttműködésében saját bevallásuk szerint is nagyon fontos, hogy tudatosan kezeljék, hogy ki milyen felfogással ül le az asztalhoz. Dani és Marcell kilencedikes koruk óta jó barátok, de amikor a MiniBrake-ről van szó, ennek a kapcsolatnak finoman szólva sincs jelentősége. Peti eközben egyszerre alapító a MiniBrake-ben és a Vállalkozzunk.hu-ban is, tehát ha nagyon sarkítjuk, egyszerre ad magának és kér magától tanácsot. Az ezekből esetlegesen felmerülő konfliktusok feloldására tudatosan saját területeket jelöltek ki maguk számára. Peti a termékkel és a jogi kérdésekkel, Dani a pénzügyekkel, Marcell pedig a marketinggel, sales-zel foglalkozik. Ezeken a területeken adott ember a megmondó és a többiek elfogadják a véleményét, amellett, hogy mindent megbeszélnek egymással.

 

Az idő előrehaladtával ráadásul megtanultuk azt, hogy mindent meg tudunk oldani. Persze ehhez sokszor nem csak magunkra kell hagyatkozni, hanem másokra is, például szakemberekre, de ez nem okoz gondot teszi hozzá Dani.

Peti némileg más véleményen van a saját maga számára kiosztott, a termék fejlesztéséért felelős területen: Olyan területen hajózok, amihez nem értek, naponta többször hallom azt, hogy „fröccsöntünk”. Mára már megszoktam, de azért még mindig nincs mérnöki diplomám, sokszor vannak bennem kérdőjelek.

 

A hosszú távú stratégiát szem előtt tartva Marcell oldja fel a kérdést: Most van arra pénzünk, hogy megfizessünk egy mérnököt és olyan munkát csináltassunk vele pénzért, amelyet korábban üzletrészért csináltattunk volna. A céget amúgy sem lehet a végtelenségig osztani. De szerencsére már ki tudjuk szervezni azt a kompetenciát, feladatot, ami most nincs meg hármunkban. Azt gondolom ez így van rendben, mert mi nem fejleszteni akarunk az idők végezetéig, egy idő után már „csak” eladni akarjuk a termékeket, lehetőleg egy gyermekbiztonsággal foglalkozó vállalaton keresztül.

 

Mi ment könnyebben, mint vártátok?

 

Marcell nevetve: Csapatépítés.

Peti: A versenyek.

Dani: Meggyőzni másokat arról, hogy a MiniBrake egy jó ötlet.

 

minibrake5.JPG(A MiniBrake-csapat_1, f: www.facebook.com)

 

Milyen érzés volt számotokra az első eladás, az első ügyfél?

 

Ez a kérdés a MiniBrake esetében sajnos még nem érvényes, de ha úgy kérdezzük meg, hogy milyen érzés volt, amikor először szereztek pénzt az ötletükhöz, a történetek rögtön előjönnek.

 

Amikor Dani felhívott, hogy átutalták a pénzt, libabőrös lettem és sikítottam a telefonba. Amúgy erre a pénzre jobban vigyázunk, mint a saját pénzünkre, mint egy hímes tojásra és erre nagyon büszkék vagyunk! – emlékszik Peti és mindannyian újra örülnek. A 3 milliós nyertes tábla még mindig a szobámban van – mondja Marcell.

 

Ezzel kapcsolatban vicces élmény volt – teszi hozzá Dani –, hogy a HVG-ben egyszer leírták, hogy Szirtes Marcell nyerte meg a 3 millió forintot, nem pedig a MiniBrake-csapat, és ettől én nagyon mérges voltam. Részben, mert pontatlanul fogalmaztak, részben pedig, mert a pénzügyek felelőseként úgy éreztem, hogy erről nekem kellett volna nyilatkoznom. Függetlenül attól, hogy akkor éppen nem értem rá. Persze azóta ez már nem zavar, sőt, ha holnap Marci menne a TV-be nyilatkozni, max annyit mondanék, hogy vegyen fel inget. A presztízst máshogy mérjük már, máshogy és másnak akarunk megfelelni, mint az elején.

 

 „jelenleg még nem vagyunk vérbeli vállalkozók, de szerintem jó úton haladunk”

 

minibrake1.JPG(A MiniBrake-csapat_2, f: www.facebook.com)

 

A kezdetek óta fejlesztettetek valamit?

 

Folyamatosan fejlesztjük saját magunkat, akár a csapatot, akár a stratégiát nézzük. Ehhez általában az Vállalkozzunk.hu-t hívjuk segítségül. A prototípusunk pedig most jó kezekben van!

 

Milyen cégvezetőnek gondoljátok magatokat, inkább ösztönösnek, vagy inkább tervezgetősnek?

 

Nálunk szerencsére a csapat miatt minden szerep meg van, és nagyon jól kiegyensúlyozzuk egymást. Jelenleg még nem vagyunk vérbeli vállalkozók, de szerintem jó úton haladunk – összegzi Peti.

 

„a félelem mindig jelen van, de állunk elébe, jöjjenek ki a versenytermékek, és nézzük meg kié a jobb!”

 

Kiben bíztok, ha üzletről van szó?

Egymásban nagyon bízunk. Természetesen a szüleinkben, közeli barátainkban szintúgy. De bízunk a szakemberekben is, nem véletlen, hogy folyamatosan sok emberrel beszélünk a MiniBrake-ről.

 

Látva a MiniBrake-esek nyíltságát, többször felmerült bennünk, hogy miért nincsen bennük félelem amiatt, hogy ennyire őszintén beszélnek az ötletükről. Hiszen elvben bármikor jöhet egy másik csapat pár mérnökkel és akár hamarabb előállhat a termékkel.

 

A félelem mindig jelen van, de állunk elébe, jöjjenek ki a versenytermékek, és nézzük meg kié a jobb! Ha titokban, versenyek, nyilvánosság nélkül csináltuk volna ezt végig, lehet, hogy lenne egy szabadalmunk, de itt állnánk egy fillér nélkül – állítja Dani magabiztosan.

 

Bízunk a jövőben, és a felmerülő lehetőségekben, a partnerekben. Lehet, hogy egy év múlva lesz egy bicikligyártó, aki azt mondja, hogy kidobom a saját biciklimet ezzel a termékkel és visszük az egész bringás piacot. Ha pedig ez a mi márkánk miatt lesz, akkor mi erősebbek leszünk. Hosszú távon pedig ez azt jelenti, hogy egy teljes gyermekbiztonsági termékportfólió felé is haladhatunk majd, a MiniBrake csak az első termékünk – teszi hozzá Marcell.

 

minibrake6.JPG (Célcsoport, f: www.facebook.com)

 

Szerintetek megérte belevágni?

 

A kérdést először nem erősítették meg a fiúk, csak bólogattak, majd előjöttek azok az élmények, amikor meg is erősödtek abban, hogy belevágni érdemes volt.

 

Marcell: Az első verseny után már úgy éreztem, hogy jó úton haladunk, hogy ennek lehet piaca, úgyhogy én már akkor nagyon büszke voltam magunkra, nem beszélve a Blind Investment sikerről és a három millió forintról.

 

Peti: Utóbbinak én is örültem, de emellett nekem volt olyan érzésem, hogy annyi munka után nyomás volt rajtam, rajtunk, hogy végre megcsináljuk. Megnyugodtam, hogy sikerült.

 

Az interjú óta pedig az is bebizonyosodott, hogy mások is úgy gondolják, hogy a fiúknak érdemes volt belevágni: nemrég ugyanis 40 milliós befektetést kaptak. Arról, hogy ezzel mit kezdenek a fiúk, mikor lesz meg a prototípus, és mik a 2014-es célkitűzéseik pedig nemsokára mi is hírt adunk.

Címkék:

Címkék: vállalkozásfejlesztés gyermekbiztonság elevator pitch kairos society fiatal vállalkozók minibrake bognár dániel szirtes marcell szesztay péter távfék vállalkozzunk.hu startup inkubátor

A bejegyzés trackback címe:

https://helloidea.blog.hu/api/trackback/id/tr125875693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.