hello.idea

Fiatal vállalkozók, akik elmesélik, honnan jött az ötletük, hogyan építették fel saját márkájukat és mit jelent ez nekik.

Facebook

 

Twitter

Címkék

absoloot (1) alkoholostermék (3) almabor (1) balogh timi (2) barcamp (1) barcelona (1) be-novative (1) bécs (1) beszámoló (1) bognár dániel (1) bootstraping (1) bor (1) borászat (1) boutiqbar (1) brand (2) brewie (1) bringa (2) budapest (10) bürokrácia (9) chainless budapest (1) cider (1) cimbi (1) co-working (2) codie (1) couchsurfing (1) család (3) családi vállalkozás (5) cserpes (1) csetvei krisztina (1) csetvei pince (1) csiszár katalin (1) csokoládé (1) csokoládékészítés (1) cuisine (1) cukorka sweetfabric (1) cultivo (1) czider (1) day one capital (1) design (3) designer startup (1) designműhely (1) design terminál (1) divat (2) dj (1) dobos andrás (1) drungli (1) easylearn (1) easymaths (1) egészséges életmód (1) egyetem (1) együd barbara (1) élelmiszer kiszállítás (2) elevator pitch (2) előadás (1) elvándorlás (1) engame (1) építészet (1) építésziroda (1) építőipar (1) erdei péter (1) ereid gjergij (1) espresso embassy (1) fashion (1) fekete (1) felsőoktatási felkészítés (2) fiatal vállalkozók (23) filmfabriq (1) filmipar (1) filmproducer (1) flatlab (1) földi barbara (1) folqa (1) folqa collection (1) forbes (1) forbesflow (1) forbes fiatalok (1) főzés (1) galéria (1) gasztro (1) gasztronómia (9) gazdasági válság (1) geréby zsófi (1) gerzsenyi andrás (1) getpress (1) guy kawasaki (1) gyerekek (1) gyermekbiztonság (1) házi sörfőzés (1) helloidea (1) helloIDEA (1) hermann andrea (1) hosszúlépés járunk (1) indiegogo (3) innováció (1) insitu (1) irodabérlés (1) ismeretterjesztő (1) játék (1) juhász-váczi henriett (1) kairos society (1) keleclothing (1) kerékpár (1) kézművesség (1) khan academy (1) kitchenbox (1) klementz anna (1) klementz kata (2) kockázatitőke (2) kohlhéb róbert (1) koktélok (1) környezetbarátság (1) környezetvédelem (1) kortárs (1) kötélhajtás (1) középiskola (1) közösségi finanszírozás (2) közösségi iroda (1) közösségi toborzás (1) kreanod (1) kreatívok (2) kritikus gondolkodás (1) külföldi egyetemek (1) kultúra (1) kürt (1) lab5 architects (1) lendvai linda (1) lévai balázs (1) limbacher tivadar (1) loffice (2) london (1) mastergood (1) ma este színház (1) merker dávid (1) minibrake (1) minőség (1) mobilapplikáció (2) molnár eszter (1) mome (1) mosóczi andrás (1) műgyanta (1) multinacionális vállalat (2) művészet (2) művészeti menedzsment (1) nagy zoltán (1) nekedterem (1) németh áron (2) neticle technologies (2) nyomda (1) oázis (1) oktatás (2) online-marketing (1) online tanulás (1) osváth gábor (1) pál marcell (1) papír (1) példakép-program (1) pocketguide (1) portfolion (1) powerlancer (1) prezi (1) primus capital (1) programozás (1) pszichológia (1) recreativity (1) repülőjárat kereső (1) rétai martin (1) robot (1) robotika (1) rólunk (1) rózsavölgyi csokoládé (1) showroom (1) singularity university (1) sipos anna (1) social media (1) somogyi tibor (1) sör (1) sorozatvállalkozó (1) spin-off klub (1) startup (7) startup inkubátor (1) startup ökoszisztéma (2) steve jobs (1) stilblog (1) stringbike (2) supermarket gallery (1) szabadkai attila (1) szabadúszók (1) szabó katalin (1) szakmai workshop (1) szekeres péter (1) szesztay péter (1) szilícium-völgy (1) színház (1) szirtes marcell (1) szöllősi gergő (1) szövegelemzés (1) szuvenír (1) tanulás (1) társadalmi vállalkozás (1) távfék (1) távoktatás (1) techcrunch (1) technológia (2) tölyhi orsolya (1) történetmesélés (1) tóth orsi (1) továbbtanulás (2) turizmus (1) újhullámos kávézó (1) újrahasznosítás (1) urbanlegend (1) vállalati fejlesztések (1) vállalkozásfejlesztés (1) vállalkozzunk.hu (1) várady tibor (1) várnagy priszcilla (1) városélmény (1) városi séták (2) vatera (1) világ legjobb bárjai (1) Címkefelhő

6 Tóth Orsi (Drungli)

hello.idea 2014.04.08.

Tóth Orsi egy Barcelonában élő magyar vállalkozó, aki alapítótársával, Ereid Gjergji-vel közösen létrehozta a Drungli-t, a világ talán leggyorsabb, de egész biztosan legspontánabb repülőjárat keresőjét. Ötletük azokat az embereket szolgálja, akiknek szinte mindegy, hova, csak azonnal utazhassanak.

 

Gyakori hozzáállás mostanában a vállalkozást indítók között, miszerint elég egy jó ötlet, a befektető ad pénzt, az ötletük így megvalósul, majd nagyra nőnek, tőzsdére lépnek, esetleg eladják a céget és varázsütésre jó sok pénzük lesz. De ez ennél sokkal árnyaltabb. Egy befektető sem ad neked pénzt puszira! Sőt, megkockáztatom, hogy nem is kell minden cégnek Twitter méretűre nőnie.”

 

Adventure generator for spontaneous people? Mit jelent ez és hogyan működik a Drungli? Orsi elmeséli.

 

 

Miről szól a Drungli?

 

A Drungli (egyelőre) egy repülőjárat keresőszolgáltatás, ami a felhasználók spontaneitására alapoz. Ha rögtön akarsz utazni, nálunk megtalálod, hogy hova tudsz a legolcsóbban menni.

 

Honnan jött az ötlet?

 

Az alapötlet nem az enyém, azt jó barátom és alapítótársam, az albán származású Ereid Gjergji találta ki. Ő korábban a Közel-Keleten dolgozott, így csak néha jött haza, és nagyon zavarta, hogyha onnan tovább akart menni valahova pihenni, akkor túl sok energiát emésztett fel egy útnak a megtervezése. Sok idő, amíg kitalálod, sok idő, amíg kikeresed és vannak olyan helyzetek, amikor ezt nem szeretnéd végigcsinálni, hanem egyszerű és gyors megoldást akarsz. 

 

Emiatt fogalmazódott meg benne a gondolat egy olyan felületről, amellyel gyorsan, minden vesződség nélkül lehet utazási célt találni. Az én hátterem pedig hasznos volt a megvalósításhoz: évekig reklámügynökségeknél dolgoztam, ami megtanított a célcsoport fókuszú gondolkodásra, márkaépítési és kommunikációs alapokra, majd barátokkal alapítottunk egy online kommunikációs ügynökséget, ahol felhasználóbarátságról, IT projektmenedzsmentről tanultam, és világossá vált, milyen végtelenül érdekes az internet. Számomra a felhasználhatóság azóta az egyik legfontosabb kritérium.

 

 

Ereiddel egyébként couchsurfing közben ismerkedtünk meg évekkel ezelőtt, ezért annak ellenére, hogy éppen melyik országban és mit dolgoztunk, az utazás szeretete mindig összetartott minket. Végül 2010 decemberében kezdtünk el komolyabban beszélgetni arról, hogy hogyan is tudnánk együtt megvalósítani az ötletét egy ilyen utazási platformról. Miután én Milánóba költöztem – egyszer csak összeállt az elképzelés –, és 2011 novemberében megszületett a Drungli.

 

Adta magát a kérdés, hogy a Drungli neve honnan ered, hiszen a vállalkozások identitásában az elnevezés mindig fontos szerepet játszik. Ezt a nevet azonban, bár könnyű megjegyezni, nehéz elsőre ügyfelekhez, felhasználókhoz, vagy esetleg bizonyos életérzéshez kötni. Orsi elmondása szerint a név egy Ereid családjában használatos kifejezésből ered, és annyit tesz: „Viszlát”.

 

"a fejlesztés az első pillanattól fogva a felhasználóra koncentrál nem fordítva"

 

Mit gondolsz, mitől új az, amit csináltok?

 

Leegyszerűsítve a technológia és a felhasználói élmény előtérbe helyezése.

Úti cél- és repülőjárat keresők természetesen vannak most is szép számmal. Ezek három csoportba sorolhatóak: az első csoportnak az adatszolgáltatás (illetve a légitársaságok kiszolgálása különböző szoftverekkel) a főprofilja, bár időnként egy egyszerű online interface elérhető a mezei felhasználóknak. A második típus az OTA, akik többnyire az elsőtől veszik az adatokat és a jegyeket értékesítik is. A harmadik csoport a metasearch oldalak, mint a Skyscanner vagy a Liligo is. Ezek a második csoport oldalait és egyéb keresőoldalakat pásztáznak, hogy a felhasználónak a legolcsóbb ajánlatot tudják megtalálni.

 

Ehhez képest mi a saját adatbázisunkat építjük, közvetlenül a légitársaságoktól származó adatokkal – így gyorsabb és pontosabb a keresések eredménye, mint a legtöbb versenytársunké – és a fejlesztés az első pillanattól fogva a felhasználóra koncentrál, az ő megváltozott igényeire és gondolkodásmódjára fókuszálva alakítjuk a technológiát, nem megfordítva.

 

A célcsoportunk a gyorsan és megbízhatóan működő, esztétikus eszközöket szereti. Ennek érdekében olyan keresési forgatókönyvek vannak, amik minimális inputot igényelnek a részükről és kínosan ügyelünk a dizájn letisztultságára, a zavaró elemek eltávolítására.

 

Drungli_1.jpg("Hello Ismeretlen" f: www.drungli.com)

 

Mikor és miért gondoltad azt, hogy ez egy vállalkozás?

 

Nem voltak nagy pillanatok, lépésről lépésre lett az ötletből létező termék. És persze ahogy az első bevételek jöttek, muszáj volt jogi alapokra helyezni a tevékenységet.

 

"lehet bármekkora céged, lehet bármekkora bevételed, óriási a sikered, lényegében bármikor bukhatod az egészet, ha nem vagy rugalmas, és egyszer csak elfelejtesz fejlődni"

 

Mit gondolt a környezeted erről? Kihez fordultál tanácshoz?

 

Nem volt egy olyan napom sem, hogy hazamentem, és azt mondtam, hogy akkor mostantól Drungli van, és semmi más. Ez egy folyamat volt. Elkezdtük Ereiddel és a fejlesztőkkel az együttgondolkodást, létrehoztuk az alapverziót, elindítottuk a szolgáltatást, majd elkezdtem mindenkinek lelkesen a Drungliról beszélni. Ennyi történt.

 

A költözés miatt éppen nem dolgoztam sehol, így hosszú tépelődésre, vagy felmondásra sem volt szükség. Ám mivel ezen egyszer már túlestem, valószínűleg ugyanolyan könnyűszívvel hoztam volna meg a döntést. Egyébként meg meglehetősen önfejű vagyok és tudok kicsit csőlátású is lenni, ha egy ötlet nagyon felvillanyoz, akkor akár a falnak is beszélhetnél. De szerencsére nem kaptam senkitől negatív visszajelzést vagy kritikát. Természetesen az rengeteget jelent, hogy a család, a partnerem, a közeli barátok támogatnak és velem örülnek, ha valami sikerül, de ezeket a döntéseket végül mindenkinek magának kell meghoznia.

 

"amikor sokadjára minden hétfői státuszon elhangzik, hogy a héten most már tényleg elkészül, de mégsem, az nagyon idegőrlő tud lenni"

 

Milyen kezdeti nehézségeitek voltak?

 

Az elején minden tök jól ment, kezdeti nehézségek igazából nem is voltak. Nehézségek egy későbbi fázisban kezdődtek, amikor a „take me wherever” opciót kiszélesítettük.

 

Egyrészt a kezdeti sikerek után akkor már volt tétje a dolognak, nem csak hobbiból fejlesztgettünk, másrészt nem tudtuk felmérni előre, hogy technológiai szempontból mibe vágtuk a fejszénket. Amikor sokadjára minden hétfői státuszon elhangzik, hogy a héten most már tényleg elkészül, de mégsem, az nagyon idegőrlő tud lenni. Az sem könnyíti meg az életünket, hogy minden csapattag különböző országban él. Ezt azért az internetnek hála kezeljük, de jó lenne néha egy városban, egy helyen leülni egymással. A legnagyobb kihívás a működő üzleti modell kialakítása volt.

 

Összességében azt látom, hogy nehézségek mindig akadnak, de ezzel együtt kell élni. Fel kell arra készülni, hogy a csapaton belül konfliktusok lehetnek, hogy óriási a bizonytalanság. Nem könnyű elfogadni, hogy nem tudhatjuk, hogy a Drungli valóban azzá válik-e majd, amivé szeretnénk, ráadásul a pakliban még az is benne van, hogy nem fog sikerülni az, amit csinálsz. Lehet bármekkora céged, lehet bármekkora bevételed, óriási a sikered, lényegében bármikor bukhatod az egészet, ha nem vagy rugalmas, és egyszer csak elfelejtesz fejlődni. Ezzel meg kell tanulni együtt élni, és meg kell tanulni, hol van az a pont, ahol be kell fejezni vagy folyamatosan reagálni a környezet változásaira.

 

Végül azt is meg kell érteni, hogy eljöhet az a pont, ahol egy adott ötletet el kell engedni, vagy legalábbis alapjaiban átformálni. Ha mindent megtettél, ami erődből telik és mégsem akar haladni a történet, ha menet közben rádöbbensz, hogy rossz célcsoportot, terméket, szolgáltatást választottál, nem jönnek a várt sikerek, akkor tovább kell lépni, mielőtt lelkileg felemészt a céged. Mi igyekszünk így gondolkodni, és mindannyiunk számára egyértelműen megfogalmazni, hogy mi az, ami megéri és mi az, ami nem.

 

Orsi külön kiemelte, amivel mi magunk is egyetértünk, hogy Kelet-Európában fontos lenne megtanulni, hogy egy vállalkozói kudarc nem egy szégyenteljes, eltitkolandó helyzet, hanem egy állapot, ami ugyanannyira lehet a vége valaminek, mint amennyire a kezdete.

 

Drungli_6.JPG (A Drungli csapata, fotó: Frank Yvette)

 

Milyen volt az első bevételetek megszerzése?

 

Amikor 2012 végén az első 95 euró megérkezett a számlánkra, az izgalmas pillanat volt. Egyrészről nagyon örültünk, másrészről viszont az volt az a pillanat is, amikor rájöttünk, hogy csak ebből a bevételből nem fog megélni a vállalakozásunk.

 

Hoztál, vagy hoztatok olyan rossz döntést, amibe majdnem belebuktatok?

 

Bele ugyan nem buktunk, de mára kiderült, hogy hiba volt csak a repülőjárat keresőre koncentrálni. Önmagában ez nem biztosít elegendő bevételt, és ráadásul a befektetők számára sem túl csábító egy jutalékokon alapuló üzleti modell. Ez elsősorban abból fakadt, hogy nem volt megfelelő iparági ismeretünk, szóval baráti tanács a most kezdőknek: vagy legyen tapasztalatod azon a téren, ahol startupot alapítasz, vagy gyorsan szerezz szuper mentorokat ugyanonnan. Visszanézve szintén hamarabb kezdtem volna el kapcsolatokat építeni és potenciális befektetőkkel beszélgetni.

 

"képtelen vagy mindent Te egyedül csinálni, ezért szét kell dobnotok a feladatokat"

 

Mit fejlesztettetek azóta?

 

A szolgáltatásunkat és a felületet folyamatosan fejlesztjük, finomhangoljuk, hogy olyan dolgokat kreáljunk, amire van igény, és ami eltartja saját magát, mert ennek van értelme.

 

Érdekes egyébként a tanulási folyamat is, eleinte érzésre csinálod, aztán rájössz, hogy muszáj strukturáltabban, „tudományosabban” hozzáállni, és a saját tudásod is fejleszteni. Ezért olvas, kérdez, néz TED meg Stanford EDU videókat az ember. És persze aztán az is világos lesz, hogy képtelen vagy mindent Te egyedül csinálni, ezért szét kell dobnotok a feladatokat.

 

Drungli_5.JPG  (Tóth Orsi, fotó: Kőhalmi Péter)

 

Láttál másnál olyat, aminél örültél, hogy jó, hogy ez nem veletek történt?

 

Horror sztorik mindig akadnak, de egyik sem igazán emlékezetes.

 

Van olyan dolog, amit máshogy tettetek volna?

 

Az üzleti modell kidolgozását, az előzetes iparági kutatást, a külső befektető keresését mostani fejjel másként intéznénk. De úgy vagyok vele, hogy ezek is kellettek ahhoz, hogy a mostani tudás és tapasztalat meglegyen. Persze lehetett volna jobban csinálni, de ezen már nem éri meg lamentálni. Tanulni kell belőle és továbblépni.

 

"a vállalkozósdi mindenesetre egy igazi önismereti trip"

 

A kezdés óta mit tanultál magadról és a vállalkozásépítésről?

 

Azt, hogy egy vállalkozás és körülötte a világ folyamatosan és gyorsan változik, és nekem is fel kell vennem a tempót. Ráadásul rengeteg feladatra, főleg az elején, nem lesz plusz embered, úgyhogy mindenhez érteni kell legalább egy kicsit, bármilyen helyzet jön, kezelni kell.

 

Érdekes felismerés volt még, hogy ügyvezetőként nyilvánosan is képviselned kell a céged, és ha például nem szereted a reflektorfényt, akkor ebből adódhatnak problémák, legalábbis, ha “igazi” startup karrierre pályázol.

 

Végül pedig a tapasztalat megerősítette azt bennem, hogy a cég személyiségének felépítése is rendkívül fontos. Saját, fix értékrend nélkül a vállalkozás üres és lélektelen, a kommunikáció pedig üres kagylóhéj. Ha nem utaznánk szenvedélyesen magunk is, nem tudnánk hitelesek lenni. Emellett a felhasználóbarátság, az őszinte és közvetlen kommunikáció, az etikus működés nekünk mind fontos értékek, a Drunglit úgy építjük, hogy ez a felhasználók számára is átjöjjön.

 

A személyes fejlődés pedig átmenet, ami lépésről lépésre történik, és ritka a heuréka élmény. A vállalkozósdi mindenesetre egy igazi önismereti trip. Muszáj megismerned magad, hogy sikeres lehess: mi az, ami kiborít, mi az erősséged – olyan apróságok például, hogy reggel vagy délután tudsz-e hatékonyabban dolgozni –, és mi az, ami napról napra motivál. És persze nem könnyű azt sem kezelni, ha kiderül, hogy valami nagyon nem megy az embernek, de idővel jobban járok, ha belátom és arra a területre koncentrálok, ahol igazán jó vagyok.

 

Drungli_4.JPG (Tóth Orsi, fotó: Kőhalmi Péter)

"nem volt megfelelő iparági ismeretünk, szóval baráti tanács a most kezdőknek: vagy legyen tapasztalatod azon a téren, ahol startupot alapítasz, vagy gyorsan szerezz szuper mentorokat ugyanonnan"

Kiben bízol, ha üzletről van szó?

 

Leginkább egymásra támaszkodunk az alapítótársammal, és a partnerem tapasztalt, okos tanácsadó. De nagyon örülök annak, hogy a startup közösség ennyire nyitott és támogató légkörű, perceken belül találhatsz mentorokat, beszélgetőpartnereket hasonló tapasztalattal, vagy csak vállakat, amin sírni lehet, ha arról van szó.

 

Mekkora szerepet játszott a Drungli életében a szerencse? – Szekeres Péter (Neticle) kérdése:

 

Hiszek a szerencsében, de csak proaktív formában: annak jut belőle, aki tesz érte. Ha nem jársz nyitott szemmel és nem használod ki az adódó lehetőségeket, akkor hiába is pottyannának az öledbe (Richard Wiseman ma már klasszikus kutatása erről: link), az első lépés mindig rajtad áll.

 

Egy egyszerűpélda: a döntés, hogy elindulunk a BarCamp startup versenyén 2013-ban rengeteg értékes kapcsolatot és nyilvánosságot hozott, ami további lehetőségekhez, londoni prezentációhoz a Bloomberg székházban és jó barátságokhoz vezetett.

 

"muszáj egyértelmű és mérhető célokat kitűzni, különben nem tudod igazán felmérni, hogy merre és milyen ütemben haladsz"

 

Ott tartotok most, ahol az első nap szerettetek volna?

 

Termékfejlesztésben és pénzügyileg sokkal előrébb szeretnék lenni. Mára már az egész világot le kellett volna fedjük, és mindenkinek ismernie kéne minket, de egyelőre nem ez a helyzet. Ez el is indított egy komolyabb belső beszélgetést arról, hogy hová is tartunk. Muszáj egyértelmű és mérhető célokat kitűzni, különben nem tudod igazán felmérni, hogy merre és milyen ütemben haladsz.

 

A jelenlegi céljaink az új funkciók lefejlesztése és publikálása illetve persze számszerű, bevételi eredményekhez kötött tervek is vannak, minden további lépés ezektől függ.

 

"vannak olyan napok, amikor nem megy, felkelsz, és a pokolba kívánod az egészet"

 

Milyen vezetőnek gondolod magad: ösztönösen döntőnek vagy előre tervezgetősnek?

 

Inkább ösztönös, de igyekszem ötvözni a kettőt: szerintem fontos stratégiában gondolkodni, célokat kitűzni és projektet tervezni, ugyanakkor nem szabad ragaszkodni a tervekhez, ha az aktuális helyzet azt mutatja, hogy valami nem stimmel, tudni kell változtatni.

 

 

Honnan nyersz inspirációt?

Egy nagyon fontos inspirációs pont, maga a termékfejlesztés. Én akkor érzem magam nagyon boldognak, amikor leülök és wireframe-ket rajzolok. Hogy fog működni, mit fog adni a fogyasztóknak, hogyan lehetne még jobb, ez mindannyiunknak rengeteg pozitív energia.

 

Ez a válasz minket nagyon felvillanyozott, mert Orsi volt az első alapító, aki nem a környezetéből vett inspirációt említett nekünk, hanem egyszerűen a saját termékét. Elmondása szerint egy vállalkozónak rajongásig kell szeretnie az általa előállított produktumot, mert ha nem, akkor nem is várhatja el, hogy az ügyfelei szeressék azt.

Vannak olyan napok, amikor nem megy, felkelsz, és a pokolba kívánod az egészet! És ha ezeken a napokon nem tudod megmondani, hogy mit szeretsz a saját termékedben, a vállalkozásodban, akkor nem tudsz ezen túllendülni.

 

Egyébként pedig rengeteget olvasok, szakmai és szépirodalmat is, és persze az utazás mindig ad új gondolatokat, ami azért valahol magától értetődő. Szerintem nem lehetne egy utazós startupot csinálni úgy, hogy ez ne fertőzött volna meg korábban; elég végigböngészni 10 utazós blogot gyönyörűfényképekkel és visszatér az ember életkedve.

 

Drungli_2.jpg ("Kalandoroknak_1", f: www.drungli.com

 

Vannak példaképeid?

 

Alapvetően nem vagyok egy rajongó típus, így nem tudok kiemelni senkit. Sok olyan ember van, akikre felnézek, követem a munkásságát, olvasom a könyveit, de leginkább az életemhez közel álló emberek történetei érintenek meg. Barátok, akik tudatosan építik a karrierjüket, fejlesztik magukat, könyvet írnak, sikeressé válnak abban, amit szeretnek, emberek, akik bátor döntéseket hoznak.

 

Egyébként a példakép választás csak addig hasznos, amíg az ember inspirációt merít belőle. A feltétel nélküli, vak istenítés, vagy az adott példakép egy az egybeni másolása, esetleg csak a rossz viselkedés minták átvétele, nem egészséges. Például tök jó, amíg valaki Steve Jobs munkamorálját, prezentációs készségeit és következetességét tiszteli. A gond ott kezdődik, ha valaki csak azt szűri le, hogy jé, itt egy sikeres és köztudottan erős véleménnyel rendelkező ember, ergó az a megoldás, hogy én is szuper arrogáns leszek, elvégre neki bejött a dolog.

 

Szerinted megérte belevágni?

 

Mindenképpen. Nem egyszerű út áll mögöttünk, de rengeteg tapasztalat, sikerélmény, és új barátságok köszönhetőek neki, arról nem beszélve, hogy a startup közeg rettentően pezsgő, aktív és inspiráló emberekből áll, ami segít megőrizni az emberiségbe vetett hitedet.

 

Drungli_3.jpg ("Kalandoroknak_2", f: www.drungli.com)

 

Szerinted a vállalkozásod egy sikersztori?

 

Eszmei értelemben mindenképp. Havi ötvenezren használják az oldalt, 250 ezer keresést futtatunk ugyanannyi idő alatt, erős és jól felismerhető brandet építettünk, lojális követőink vannak, illetve remek visszajelzéseket kaptunk dizájn és user experience közösségektől is. Üzleti értelemben viszont a következő néhány hónap fogja megmondani.

 

"egy nagyon fontos inspirációs pont, maga a termékfejlesztés. Én akkor érzem magam nagyon boldognak, amikor leülök és wireframe-ket rajzolok"

 

Keresed az együttműködést más feltörekvő vállalkozásokkal?

 

Szívesen működünk együtt más vállalkozókkal, de jelenleg kénytelenek vagyunk a saját terveink megvalósítására koncentrálni, így limitált, hogy mire jut erőforrás. Viszont nagyon szívesen mentorálok, beszélgetek, adok tanácsot. Úgy gondolom fontos, hogy segítsük egymást, amiben tudjuk. Emiatt is írok egyre többet elsősorban kommunikációs témakörben – hiszen ez az eredeti szakmám – és nyár végére remélem, hogy elkészül a könyvem: marketingről, kreatív folyamatokról és márkaépítésről, kifejezetten startupoknak, áttekinthetően, egyszerűen.

 

Drungli_7.JPG (Tóth Orsi, f: Facebook)

 

Az a benyomásunk, hogy a magyar KKV-k nehezen mozdulnak határon túlra, Ti szeretnétek?

 

Mi alapvetően egy nemzetközi környezetből kinőtt cég vagyunk: a csapat, hogy mindannyian máshol élünk, a turizmus maga, az internet. Természetes, hogy kapcsolatokat építünk határon kívül.

 

Mi az három dolog, amiért vállalkozásra buzdítanál másokat?

 

Az első, hogy szerintem nem kell mindenkinek vállalkozóvá válnia. Hatalmas a nyomás és a stressz, pénzügyileg 98 százalék, hogy rosszul jársz – már ha abból indulunk ki, hogy a startupok 2 százaléka lesz sikeres; persze klasszikus értelemben vett vállalkozásoknál ez az arány jobb –, tehát van az az állás, amiért legalább egy időre én is másik utat választanék. Viszont az rettentően fontos, hogy egyértelműen választható életpálya legyen. Az emberek tisztában legyenek a lehetőségeikkel, jobb ismereteink legyenek a szükséges lépésekről, bürokráciáról. Kell a jó infrastruktúra, oktatás, mentorok, befektetők és a közösség.

 

Második, hogy szét kell választani a vállalkozásokat és a startupokat, mert fontos különbségek vannak, és nem feltétlenül passzol mindenki személyiségéhez a kettő. Ráadásul vannak káros tendenciái a startup világnak. Például túlságosan egy lehetséges pályára és stratégiára koncentrálunk, elterjedt nézet, hogy elég egy menő ötlet, a befektető ad pénzt, az ötletünk így megvalósul, majd nagyra nő. Aztán Amerikába megyünk, tőzsdére visszük vagy eladjuk a céget, és varázsütésre sok pénzünk lesz. A dolog ennél sokkal árnyaltabb, egy befektető sem ad neked pénzt puszira! Így elsikkad a bootstrapping (a bootstrapping a startup/befektetői világban az önfinanszírozást jelenti, vagyis, egy céget nem külső befektetők által biztosított forrásból, hanem kizárólag, vagy legalább is jelentős részben saját megtakarításokból, bevételből finanszírozzák az alapítók – hello.idea), mint opció, kevésbé hajtunk fenntartható fejlődésre és építkezésre a gyors exit helyett.

 "a csilivili startup horizonton túl is van élet, lehet, hogy neked éppen annyi elég, hogy eltartod a csapatod és ezzel elégedett vagy"

Az ellenérvek után a mellette szóló pontok:

 

1)  A startup hype és mellette a visszafogottabb, de szintén nagyon erős irányzatok, amik az egyéni vállalkozói – lásd például Tim Ferris The 4 Hour Workweek könyve és a mozgalom, ami kinőtt belőle –, a csináld magad, és „location independent” életstílus népszerűsödését hozták, egyértelműen pozitív dolog.

Minden, amit tanulunk, tanítunk egymásnak, arról szól, hogyan szülessenek jobb termékek és szolgáltatások. Egyértelmű, hogy a régi metódusok, amikor legyártunk valamit, aztán jó sok reklámmal lenyomjuk az emberek torkán nem tarthatóak fent és helyette sokkal etikusabb módokat tanulunk arra, hogyan is lehet jó üzleteket építeni. És ennek nagyon remélem, hogy egyre szélesebb körű és hosszabb távú hatása lesz.

 

2) Az agyunkat az tartja fiatalon, hogy mindig tanulunk valamit, és vállalkozóként ez kikerülhetetlen.

 

3) Nekem a szabadság és kreativitás élménye rengeteget jelent. Amikor valaminek a születésétől fogva jelen vagy, és úgy alakítod azt, ahogyan csak szeretnéd (vagy ahogyan a csapat szeretné), az hatalmas élmény. Különösen, ha a végén pozitív visszajelzések jönnek és valami olyat fejlesztettél, ami mások létező problémáit megoldja.

 

Ami nagyon fontos nekem, hogy ebben a pezsgő startup világban magát a vállalkozói kultúrát fejlesszük, hogy mindenki tudja, hogy mik a céljai, mit akar elérni és milyen eszközökhöz nyúlhat. A csilivili startup horizonton túl is van élet, lehet, hogy neked éppen annyi elég, hogy eltartod a csapatod és ezzel elégedett vagy, esetleg kisvállalkozást, vagy „csak” passzív jövedelemforrást akarsz. Az a lényeg, hogy legyen választásod.

 

 

Amennyiben tetszett a Drungli alapítójával, Tóth Orsival készített mostani interjúnk, akkor kövessétek Orsit Twitteren és a blogján, valamint dobjatok egy lájkot bejegyzésünknek, és persze a hello.idea-nak is, hogy hétről hétre újabb és újabb inspiráló történeteket ismerhessetek meg fiatalok magyarokról, akikről máshonnan nem biztos, hogy hallanátok.

Címkék:

Címkék: barcelona startup couchsurfing tóth orsi barcamp startup ökoszisztéma fiatal vállalkozók drungli ereid gjergij bootstraping repülőjárat kereső

A bejegyzés trackback címe:

https://helloidea.blog.hu/api/trackback/id/tr465988123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.