hello.idea

Fiatal vállalkozók, akik elmesélik, honnan jött az ötletük, hogyan építették fel saját márkájukat és mit jelent ez nekik.

Facebook

 

Twitter

Címkék

absoloot (1) alkoholostermék (3) almabor (1) balogh timi (2) barcamp (1) barcelona (1) be-novative (1) bécs (1) beszámoló (1) bognár dániel (1) bootstraping (1) bor (1) borászat (1) boutiqbar (1) brand (2) brewie (1) bringa (2) budapest (10) bürokrácia (9) chainless budapest (1) cider (1) cimbi (1) co-working (2) codie (1) couchsurfing (1) család (3) családi vállalkozás (5) cserpes (1) csetvei krisztina (1) csetvei pince (1) csiszár katalin (1) csokoládé (1) csokoládékészítés (1) cuisine (1) cukorka sweetfabric (1) cultivo (1) czider (1) day one capital (1) design (3) designer startup (1) designműhely (1) design terminál (1) divat (2) dj (1) dobos andrás (1) drungli (1) easylearn (1) easymaths (1) egészséges életmód (1) egyetem (1) együd barbara (1) élelmiszer kiszállítás (2) elevator pitch (2) előadás (1) elvándorlás (1) engame (1) építészet (1) építésziroda (1) építőipar (1) erdei péter (1) ereid gjergij (1) espresso embassy (1) fashion (1) fekete (1) felsőoktatási felkészítés (2) fiatal vállalkozók (23) filmfabriq (1) filmipar (1) filmproducer (1) flatlab (1) földi barbara (1) folqa (1) folqa collection (1) forbes (1) forbesflow (1) forbes fiatalok (1) főzés (1) galéria (1) gasztro (1) gasztronómia (9) gazdasági válság (1) geréby zsófi (1) gerzsenyi andrás (1) getpress (1) guy kawasaki (1) gyerekek (1) gyermekbiztonság (1) házi sörfőzés (1) helloidea (1) helloIDEA (1) hermann andrea (1) hosszúlépés járunk (1) indiegogo (3) innováció (1) insitu (1) irodabérlés (1) ismeretterjesztő (1) játék (1) juhász-váczi henriett (1) kairos society (1) keleclothing (1) kerékpár (1) kézművesség (1) khan academy (1) kitchenbox (1) klementz anna (1) klementz kata (2) kockázatitőke (2) kohlhéb róbert (1) koktélok (1) környezetbarátság (1) környezetvédelem (1) kortárs (1) kötélhajtás (1) középiskola (1) közösségi finanszírozás (2) közösségi iroda (1) közösségi toborzás (1) kreanod (1) kreatívok (2) kritikus gondolkodás (1) külföldi egyetemek (1) kultúra (1) kürt (1) lab5 architects (1) lendvai linda (1) lévai balázs (1) limbacher tivadar (1) loffice (2) london (1) mastergood (1) ma este színház (1) merker dávid (1) minibrake (1) minőség (1) mobilapplikáció (2) molnár eszter (1) mome (1) mosóczi andrás (1) műgyanta (1) multinacionális vállalat (2) művészet (2) művészeti menedzsment (1) nagy zoltán (1) nekedterem (1) németh áron (2) neticle technologies (2) nyomda (1) oázis (1) oktatás (2) online-marketing (1) online tanulás (1) osváth gábor (1) pál marcell (1) papír (1) példakép-program (1) pocketguide (1) portfolion (1) powerlancer (1) prezi (1) primus capital (1) programozás (1) pszichológia (1) recreativity (1) repülőjárat kereső (1) rétai martin (1) robot (1) robotika (1) rólunk (1) rózsavölgyi csokoládé (1) showroom (1) singularity university (1) sipos anna (1) social media (1) somogyi tibor (1) sör (1) sorozatvállalkozó (1) spin-off klub (1) startup (7) startup inkubátor (1) startup ökoszisztéma (2) steve jobs (1) stilblog (1) stringbike (2) supermarket gallery (1) szabadkai attila (1) szabadúszók (1) szabó katalin (1) szakmai workshop (1) szekeres péter (1) szesztay péter (1) szilícium-völgy (1) színház (1) szirtes marcell (1) szöllősi gergő (1) szövegelemzés (1) szuvenír (1) tanulás (1) társadalmi vállalkozás (1) távfék (1) távoktatás (1) techcrunch (1) technológia (2) tölyhi orsolya (1) történetmesélés (1) tóth orsi (1) továbbtanulás (2) turizmus (1) újhullámos kávézó (1) újrahasznosítás (1) urbanlegend (1) vállalati fejlesztések (1) vállalkozásfejlesztés (1) vállalkozzunk.hu (1) várady tibor (1) várnagy priszcilla (1) városélmény (1) városi séták (2) vatera (1) világ legjobb bárjai (1) Címkefelhő

17 Klementz Anna (Loffice Coworking)

hello.idea 2014.08.14.

A Loffice alapító Klementz nővérek, Panni és Kata 2007-ben megszereztek egy lepukkant, üresen álló épületet a Paulay Ede utcában, amit két év kemény munkájával 2009-re Budapest első közösségi irodájává alakították át. Azóta a testvérpár nyitott még három irodát Pesten és egyet az osztrák fővárosban. A családi vállalkozásuk tehát igazi sikertörténet. Anna elmondása szerint azonban ahhoz, hogy ez így is maradjon, sokat kell még a jövőben tenniük.

Milyen egy testvérrel dolgozni? Milyen egy korábban nem ismert üzleti- és iroda modellt behozni Magyarországra? Miért volt irtó gáz a legelső bérlőnek kiállítani egy számlát? És miért jó a munkahelyet közösségi térként és nem falak meg ajtók összességeként szemlélni? Ezekre, és még sok minden másra is válaszol Klementz Anna („Panni”), a Loffice coworking társalapítója.  

 

 

1. A cégünk története

 

Mi szerinted a Loffice?

A Loffice egy közösségi irodákat (is) üzemeltető családi vállalkozás.

 

Miért pont közösségi irodák, és miért az „is”?

Egyfelől azért, mert a kezdeti céljainknak ez a modell felelt meg a leginkább. Másfelől pedig, fontos megemlíteni, hogy ez csak egy ága annak, amit mi csinálunk. A hosszú távú tervünk ugyanis mindig is az volt – ami mára már szerencsére megvalósult –, hogy olyan közösségi tereket hozzunk létre, ahol vannak a közösségi irodák alapját adó munkaállomások, de vannak kisebb és nagyobb, kvázi klasszikusabb irodahelyiségek, valamint rendezvény- és kiállítóterek is. Ezért a valóságban mi egy több lábon álló családi vállalkozás vagyunk, amit a közösségi gondolat és a fenntarthatóság köt össze.

 

photo 2.JPG(Forrás: Loffice)

 

Honnan jött a Loffice ötlete?

Amikor 2007-ben a véletlennek köszönhetően ráakadtunk a Zeneakadémia lerobbant és elhagyatott kottanyomdájára, szinte azonnal összeállt bennünk, hogy gyönyörűen felújítva, belülről modernizálva és új funkciót adva neki nagyon jól lehetne hasznosítani az egészet. Ez az ötlet aztán kiegészült a mi saját szemléletünkkel (közösségépítési vágy, környezettudatosság) és a külföldi útjaink során látott, általunk követendőnek tartott példák (pl. HUB London) valamilyen formában való átültetésével. És így született meg 2009-ben a Loffice, itt a Paulay Ede utcában.

 

És az ingatlanozás?

Ez megint csak az első épület felfedezéséből és az abban rejlő rengeteg lehetőség felismeréséből eredt. Korábban ugyanis nem volt tapasztalatunk ezen a területen. A Loffice előtt Kata jogászként végzett és dolgozott, én pedig közgazdásznak és művészettörténésznek tanultam, majd különböző reklámügynökségeknél helyezkedtem el.

 

photo 3_1.JPG

(Forrás: Loffice)

 

Szerinted mitől egyedülálló az, amit csináltok?

Maga a közösségi iroda üzemeltetés Budapesten sem egyedi már, több versenytársunk van. Az viszont, hogy mi voltunk az elsők, illetve, hogy milyen felfogással viseltetünk a munkánk iránt, szerintem itthon egyedülállóvá tesz minket.

Panni szerint ez a felfogás többek között abból áll, hogy a Loffice: 1) nem csak egy szűk célközönséget (pl. kreatív szakemberek) kíván kiszolgálni, hanem a lehető legszélesebb kört, 2) nagyon reprezentatív közeget igyekszik biztosítani bérlői számára, 3) rendkívül környezettudatos és erre ösztönzi bérlőit is, 4) rengeteg járulékos szolgáltatással (pl. networking események szervezése, általános üzleti tanácsadás, állandó recepció működtetése) könnyíti meg a náluk „lakók” életét.  

Nem beszélve arról, hogy a bécsi Loffice megnyitásával újfent elsők lettünk, hiszen a hazai piacról előttünk senki nem nyitott külföldre. Főleg úgy, hogy célunk egyfajta híd-szerep betöltése a két ország között: minden erőnkkel azon vagyunk, hogy megpróbáljuk segíteni a feltörekvő magyar vállalkozások nyitását Ausztria felé.

 

Mikortól tekintettetek a Loffice-ra, mint vállalkozásra?

Az elejétől. Az ugyanis, hogy vállalkozni akarunk, egy teljesen tudatos döntés eredményeképpen született: megtaláltuk a régi kottanyomdát, megszületett az alapötlet, és belevágtunk.

 

Mit gondolt a környezeted erről?

Támogató volt a közvetlen környezetünk. Szüleink, rokonaink, közeli barátaink még a kezdeti lépésekben is aktívan részt vettek. Édesanyánk ráadásul mind a mai napig külső tanácsadónk.

 

photo 4_1.JPG

(Forrás: Loffice)

 

2. A cégünk belülről

 

Milyen kezdeti nehézségeitek voltak?

Mint minden vállalkozás esetében, nálunk is voltak dolgok, amik nehezebben, és voltak olyanok, amelyek könnyebben mentek. De mindenképpen az elsőbe számít, hogy az induló kommunikációs büdzsénket nekem hála pár hét alatt nullára merítettük. Kiplakátoltam ugyanis a 4-6-os vonalát, meg pár metróaluljárót, és a pénz el is elfogyott. Kész szerencse, hogy ezen keresztül beesett hozzánk egy olyan – egyébként máig velünk lévő – bérlőnk, akin keresztül később újabb ügyfelek találtak meg minket. Ez a „mázli” faktor amúgy máskor is visszaköszönt, mert sokszor megtörtént az, hogy szimpla újságcikkek, vagy esetleg képzőművészeti együttműködések nyomán találtak ránk potenciális ügyfeleink. 

Aztán nehézség volt még maga az indulás is: a kezdő vállalkozó onnan ismerszik meg, hogy az elején mindent maga kénytelen elvégezni a tárgyalásoktól kezdve a takarításig. És persze a ma már relatíve flottul működő belső folyamataink kialakítása sem volt mindig zökkenőmentes.

 

Volt valami, ami viszont könnyebben ment?

Kezdetben talán az ügyfélszerzés nem ment annyira nehezen. A Paulay Ede szinte a nyitás előtt megtelt. Ez a lendület azonban egy idő után alábbhagyott és rengeteget kellett dolgoznunk, hogy a márkát széles körben ismertté tegyük, és ezzel újabb és újabb ügyfeleket szerezzünk magunknak.

Panni elmesélte, hogy igyekeztek nagyon sok szakmai és kapcsolatépítő rendezvényt szervezni, ami komoly vonzerővel bírhatott az esetleges bérlőik számára: csináltak gerilla marketingre épülő kampányokat, közben folyamatosan építették adatbázisukat, hogy minden potenciális ügyfelüket személyre szabott ajánlatokkal tudják megkeresni. A tudatosság tehát számukra is fontos volt.

 

photo 2 copy.JPG

Klementz Panni

 

Kiben bízol meg üzletileg?

Természetesen Katában, a családomban, a barátomban, a barátaimban. Na és persze a kollégáimban! De összességében igaz rám, hogy alapvetően mindenki másnak is megelőlegezem a bizalmat.

 

Milyen volt, amikor az első bérlő besétált ide?

Szinte hihetetlen volt, nagyon zavarba hozott a helyzet. Elsőre nem is értettem mit keres itt. A számla kiállítás szokatlan volt a folyamat formalitása miatt. Úgy álltam hozzá a Loffice-hoz, hogy létrehoztunk valamit, és inkább baráti alapon akkor most jöjjenek ide emberek dolgozni és alkotni. Furcsa volt a pénzügyi oldala, de nyilván ebbe rövidúton belejöttem, hogy a számla, az adminisztráció, mind ennek az egésznek a része.

 

Szoktatok válogatni a bérlők között?

Ritkán nem ártana, ha lehetne – nevet. De a viccet félretéve a hazai piac nem teszi lehetővé, hogy bárki válogasson, meg ez a megközelítés amúgy távol is áll tőlünk. Maximum a hosszú távú bérlőink esetében figyelünk arra, vagy számít, hogy a cégével milyen szakmai viszonyt ápolunk.  

 

Hoztatok korábban olyan rossz döntést, ami veszélyeztette a cégetek?

Ha ismernétek a családomat, akkor ezt a kérdést nem tettétek volna fel – nevet. Rajtam kívül gyakorlatilag mindenki jogász, és akkor ezzel minden elmondtam. A fegyelmezettséget, alaposságot és azt, hogy semmilyen részlet nem kerüli el a figyelmünket, lényegében otthonról hozzuk. Legalább is Kata biztosan - nevet. Úgyhogy, ha voltak is rossz döntéseink, azok sem okoztak ezidáig nagyobb gondot.

 

Ezek szerint Katával nagyon különböztök?

Igen, de szerencsére pozitív értelemben. És mivel a Loffice mindkettőnknek nagyon fontos, az esetleges nézeteltérések eddig soha sem mentek a vállalkozás, vagy a kettőnk kapcsolatának rovására.

 

photo 1.JPGKlementz Kata

 

Láttatok másnál olyat, amit tudatosan el akartál kerülni?

Inkább olyan esetet említenék, amikor valamit valamilyen formában tudatosan hasznosítani szerettünk volna. Pozitív példákat szívesen követünk az esetlegesen átemelhető jó ötletek, sikeres működési rendszerek miatt. Ezért is vagyunk tagjai például a Coworking Assembly-nek (itt Panni az igazgatótanács tagja – hello.idea), járunk rendszeresen külföldre (nagy kedvencünk a berlini Betahaus) és működünk együtt sok mindenkivel itthon. Ezek ugyanis mind előbbre visznek minket és így a Loffice modellt is.

 

Ott tartotok most, ahol első nap szerettetek volna?

Az induláskor azt mondtuk Katával, hogy adunk ennek az egésznek 1 évet, és ha láthatóan nem akar működni – amire sajnos volt esély, főleg a válságnak köszönhetőn –, akkor elengedjük. Azok után pedig, miután beindult, eldöntöttük, hogy egy sokkal összetettebb modellt szeretnénk építeni, mint ami bárhol máshol fellelhető. És most ott tartunk, hogy mindkettő célunkat teljesítettük.

Úgyhogy igen, szerintem ott tartunk, ahol szerettünk volna. De ez nem feltétlenül az első naphoz, hanem sokkal inkább az aktuális elvárásainkhoz igazodik.

 

3. A cégem és Én: A vezető

 

A kezdés óta mit tanultál magadról és a vállalkozásépítésről?

Az egyik, hogy álmomban sem gondoltam volna, hogy a Loffice ilyen sokra viszi. Aztán azt sem gondoltam volna, hogy valaha vezetőként fogok dolgozni. Ezen kívül pedig hihetetlen az a látókör és tapasztalat (személyes és szakmai egyaránt), amit az elmúlt szűk 5 évben magamra szedtem. Ezek nagy személyes felfedezései és eredményei ennek az időszaknak. A vállalkozásépítésről meg azt tanultam meg, hogy most már tényleg véglegesítenünk kell az üzleti tervünket – nevet.

 

Milyen vezetőnek gondolod magad: ösztönösen döntőnek vagy előre tervezgetősnek?

A kisebb horderejű kérdésekben ösztönösen döntök, a nagyobbakban komolyabb tervezés után.

 

4. A cégem és Én: A magánember

 

Honnan nyersz inspirációt?

Mivel nyitott szemmel járok a világba, ezért szinte bármiből tudok inspirálódni. De talán az elsődleges forrás az az utazás, illetve a jegyzetfüzetem, amibe mindig minden számomra érdekes dolgot, ötletet, érzést felírok, hogy meglegyen későbbre. Ez persze néha másoknak fura, de nekem sokat jelent.

 

Vannak példaképeid?

Nincs nagybetűs példaképem, vagyis túl sokan vannak, hogy belekezdjek, de az biztos, hogy a barátomra és édesanyámra például nagyon felnézek. Amúgy számomra inkább személyes tettek és teljesítmények vannak, amik lenyűgöznek.

 

photo 5_1.JPG

 (Forrás: Loffice)

 

Szerinted megérte belevágni?

Igen, mindenképpen megérte.

 

Szerinted a vállalkozásod egy sikersztori?

Nem tudom, lehet. De erre azért nehéz válaszolni, mert szerintem még csak az út elején járunk, és ahhoz, hogy elérjük mindazt, amit szeretnénk, még rengeteget kell dolgoznunk a csapattal.

 

Félsz amúgy a kudarctól?

A Loffice kudarcától egyáltalán nem félek. Soha nem is féltem, mert az üzleti kérdéseket egyáltalán nem úgy élem meg, hogyha valami nem úgy sikerül, ahogy elterveztük, akkor kész, vége a világnak. A személyes kudarcokat viszont jobban megélem, és ezáltal azok sokkal inkább megviselnek.


5. A cégem most és a jövőben

 

Szeretnétek a jövőben terjeszkedni?

A terjeszkedés pont az a terület, amiben Katával nem értünk teljesen egyet. Számomra például nem cél a nagyon nagyra növés. Kata ellenben úgy van vele, hogy nagyban kell gondolkozni, de abban egyetértünk, hogy folyamatosan fejlődni, terjeszkedni kell.

 

 

Keresitek az együttműködést más vállalkozásokkal?

Persze, szerintem a vállalkozásunk sikere is többek között ezen alapszik.

 

Buzdítanál másokat saját vállalkozás indítására?

Igen, buzdítanék másokat is arra, hogy vállalkozzanak. Ez nem kérdés. Viszont csak olyanokat, akik valóban komoly elhatározással bírnak, mert ez az életforma nem való mindenkinek. És igen, tudom, hogy ezt már mások is elmondták itt nálatok, de ezt akkor is nagyon fontosnak tartom. Egy ilyen helyzetben ugyanis az ember a saját bőrén tapasztal meg mindent, nincs kibúvó és ez sokaknak túl sok lehet.

Ezért én azt mondom, hogy megéri megpróbálni, ám nem mindenáron!

 photo_1.JPG

(Forrás: Loffice)

 

 

Kövessetek minket és írjatok nekünk, ha tetszenek a hello.idea interjúk!Javasoljatok fiatal válalkozókat, márkákat, ötleteket, akikről szívesen olvasnátok, és mi beszélgetünk velük!

Címkék:

Címkék: budapest bécs loffice irodabérlés fiatal vállalkozók co-working közösségi iroda klementz anna klementz kata

A bejegyzés trackback címe:

https://helloidea.blog.hu/api/trackback/id/tr566587379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moin Moin 2014.08.15. 12:18:11

Szép-szép! Csak épp egyetlen szó sem esik a projekt finanszírozás-oldaláról. Pedig igazán érdekes lenne, hogy két lány a mai Budapesten miképpen és milyen forrásokból finanszíroz egy ilyen beruházást?

Más: A fotókon látható, hogy az irodaterek természetes megvilágítása nagyrészt üvegtéglákkal burkolt felületeken át történik. Ezzel három baj is van.
- Egyrészt hőtechnikai sezmpontból igen energiapazarló (rossz a hőszigetelő képessége).
- Másrészt a rajta átjutó fény "szerkezete" megváltozik, ami kellemetlen, "vibráló" hatást kelt. (Az üvegtéglák felületi vastagsága ui. egyeneltlen, így a rajtuk átjutó fényerőssége is egyenetlen lesz, "csíkosság" jön létre.)
- Harmadrészt pedig az üvegtégla a természetes külső fény sokkal kisebb hányadát engedi be a síküveghez képest, így többlet-megvilágítási igénnyel jár, ami növeli az üzemi költségeket.

cserepfalva 2014.08.15. 14:20:05

Rendes, színhelyes képet miért nem tudtok berakni? Nem olyan nehéz az hidd el!

hello.idea 2014.08.15. 15:04:10

@cserepfalva: Kedves cserepfalva! A képek stílusát mi választjuk meg, különböző filtereket használva, az Instagramon keresztül. Kövess minket ott is: instagram.com/helloideablog

hello.idea 2014.08.15. 15:08:06

@Moin Moin: Kedves Moin Moin! Mi nem tapasztaltuk, hogy kellemetlen lenne a fény vagy a belső tér, sőt!

Moin Moin 2014.08.15. 18:57:09

@hello.idea: Próbáljatok pl. huzamosabban dolgozni számítógéppel!:-)

Az üvegtégla által létrehozott fényviszonyok hosszabb távon azért kellemetlenek, mert egymástól csak csekély mértékben eltérő világosabb-sötétebb "foltok" jöbbek létre, amelyek ráadásul a napjárással "vándorolnak" is. Huzamosabb munkavégzés közben csak kb. annyit érzel, hogy "valami vibrál". Ez megnehezíti az egy adott felületre koncentrálást és gyorsabb szem- és szellemi kifáradást okoz.

braue 2014.08.16. 04:16:59

Nekem most is lepukkadtnak tűnik. Elnézést!

2014.08.16. 08:33:29

Ez a sok műanyag mióta "fenntartható"?

Emox 2014.08.16. 13:48:12

Szomorùan tipikus magyar dolog, hogy egyetlen dícsèrô hozzàszòlàs sincs. Èn gratulàlok a nôvèreknek! Ügyesen lètrehoztak valami ùjat, màr Bècsen is van irodàjuk, bravo!!! Az ilyen "kis" sikeres üzletek mind mind hozzàjàrulnak ahhoz, hogy vègre kimàsszunk a gödörbôl. Az ô sikeressègük mindannyiunk elônyère vàlik. Az most lènyegtelen, hogy az alaptôke a papàè volt vagy sem. Többen herdàljàk el a csalàdi vagyont, mint forgatjàk meg ès növelik.