hello.idea

Fiatal vállalkozók, akik elmesélik, honnan jött az ötletük, hogyan építették fel saját márkájukat és mit jelent ez nekik.

Facebook

 

Twitter

Címkék

absoloot (1) alkoholostermék (3) almabor (1) balogh timi (2) barcamp (1) barcelona (1) be-novative (1) bécs (1) beszámoló (1) bognár dániel (1) bootstraping (1) bor (1) borászat (1) boutiqbar (1) brand (2) brewie (1) bringa (2) budapest (10) bürokrácia (9) chainless budapest (1) cider (1) cimbi (1) co-working (2) codie (1) couchsurfing (1) család (3) családi vállalkozás (5) cserpes (1) csetvei krisztina (1) csetvei pince (1) csiszár katalin (1) csokoládé (1) csokoládékészítés (1) cuisine (1) cukorka sweetfabric (1) cultivo (1) czider (1) day one capital (1) design (3) designer startup (1) designműhely (1) design terminál (1) divat (2) dj (1) dobos andrás (1) drungli (1) easylearn (1) easymaths (1) egészséges életmód (1) egyetem (1) együd barbara (1) élelmiszer kiszállítás (2) elevator pitch (2) előadás (1) elvándorlás (1) engame (1) építészet (1) építésziroda (1) építőipar (1) erdei péter (1) ereid gjergij (1) espresso embassy (1) fashion (1) fekete (1) felsőoktatási felkészítés (2) fiatal vállalkozók (23) filmfabriq (1) filmipar (1) filmproducer (1) flatlab (1) földi barbara (1) folqa (1) folqa collection (1) forbes (1) forbesflow (1) forbes fiatalok (1) főzés (1) galéria (1) gasztro (1) gasztronómia (9) gazdasági válság (1) geréby zsófi (1) gerzsenyi andrás (1) getpress (1) guy kawasaki (1) gyerekek (1) gyermekbiztonság (1) házi sörfőzés (1) helloidea (1) helloIDEA (1) hermann andrea (1) hosszúlépés járunk (1) indiegogo (3) innováció (1) insitu (1) irodabérlés (1) ismeretterjesztő (1) játék (1) juhász-váczi henriett (1) kairos society (1) keleclothing (1) kerékpár (1) kézművesség (1) khan academy (1) kitchenbox (1) klementz anna (1) klementz kata (2) kockázatitőke (2) kohlhéb róbert (1) koktélok (1) környezetbarátság (1) környezetvédelem (1) kortárs (1) kötélhajtás (1) középiskola (1) közösségi finanszírozás (2) közösségi iroda (1) közösségi toborzás (1) kreanod (1) kreatívok (2) kritikus gondolkodás (1) külföldi egyetemek (1) kultúra (1) kürt (1) lab5 architects (1) lendvai linda (1) lévai balázs (1) limbacher tivadar (1) loffice (2) london (1) mastergood (1) ma este színház (1) merker dávid (1) minibrake (1) minőség (1) mobilapplikáció (2) molnár eszter (1) mome (1) mosóczi andrás (1) műgyanta (1) multinacionális vállalat (2) művészet (2) művészeti menedzsment (1) nagy zoltán (1) nekedterem (1) németh áron (2) neticle technologies (2) nyomda (1) oázis (1) oktatás (2) online-marketing (1) online tanulás (1) osváth gábor (1) pál marcell (1) papír (1) példakép-program (1) pocketguide (1) portfolion (1) powerlancer (1) prezi (1) primus capital (1) programozás (1) pszichológia (1) recreativity (1) repülőjárat kereső (1) rétai martin (1) robot (1) robotika (1) rólunk (1) rózsavölgyi csokoládé (1) showroom (1) singularity university (1) sipos anna (1) social media (1) somogyi tibor (1) sör (1) sorozatvállalkozó (1) spin-off klub (1) startup (7) startup inkubátor (1) startup ökoszisztéma (2) steve jobs (1) stilblog (1) stringbike (2) supermarket gallery (1) szabadkai attila (1) szabadúszók (1) szabó katalin (1) szakmai workshop (1) szekeres péter (1) szesztay péter (1) szilícium-völgy (1) színház (1) szirtes marcell (1) szöllősi gergő (1) szövegelemzés (1) szuvenír (1) tanulás (1) társadalmi vállalkozás (1) távfék (1) távoktatás (1) techcrunch (1) technológia (2) tölyhi orsolya (1) történetmesélés (1) tóth orsi (1) továbbtanulás (2) turizmus (1) újhullámos kávézó (1) újrahasznosítás (1) urbanlegend (1) vállalati fejlesztések (1) vállalkozásfejlesztés (1) vállalkozzunk.hu (1) várady tibor (1) várnagy priszcilla (1) városélmény (1) városi séták (2) vatera (1) világ legjobb bárjai (1) Címkefelhő

24 Juhász-Váczi Henriett (Folqa)

hello.idea 2014.12.13.

Adott egy odaadó férj, aki a feleségének minden külföldi útjáról valamilyen különleges szuvenírt hoz ajándékba. Adott továbbá egy designért, és persze ezekért a meglepetésekért rajongó fiatal feleség, aki nem mellesleg sikeres menedzser egy felkapott ügynökségnél. És adott egy probléma, amire éppen ezek az ajándékok világítanak rá: lehetetlen itthon minőségi szuveníreket kapni.

A feleség: Juhász-Váczi Henriett. A megoldás pedig: Folqa Collection. Ma erről mesélnek nektek.

 

Hogyan mutatnád be a Folqa Collectiont?

A Folqa egy 21. századi, magyar, design szuvenír kollekció.

 

Honnan jött hozzá az ötlet?

Világéletemben imádtam a nem funkcionális designtárgyakat. De különösképpen, ha azok szuvenírek voltak, állandóan emlékeztetve engem valamilyen remek kis utazásra, élményre, érzésre. Ezt a mániámat ráadásul a férjem gyorsan észrevette, és egy idő után – külföldi útjairól – elkezdett nekem ilyen típusú meglepetéseket hozni. És az egyik ilyen után ötlött fel bennem, hogy ilyeneket itthon miért nem lehet kapni. Miért van az, hogy nálunk a zacskós és ízetlen pirospaprika, a matyó, meg a giccses hűtőmágnesek mennek, míg máshol ezt az egészet igényesebb oldalról is meg tudják fogni.

Megfogalmaztam tehát egy problémát: lehet-e készíteni valami olyat, ami ugyanúgy magyar és hagyományos, mint például az unalomig ismert pirospaprika, de mindezt egy modern, designos külsőbe ültetve? Lehetett. Ez a Folqa. Egy 6 műgyanta bábúból álló színes, egyedi tervezésű szuvenír kollekció, amely hazánk 6 tájegységét mutatja be, 6 arra a területre jellemző foglalkozáson keresztül.

 

photo_3.JPG 

 

Mennyire tudatosan csapott át ez az egész vállalkozásba?

A részemről ez a folyamat az első perctől kezdve tudatos volt. Ahogy megvolt a probléma, majd a megoldás, elkezdtem kutatni, hogy hogyan lehetne ezt megvalósítani, nem volt üresjárat. Az első év így tervezéssel telt: kitaláltuk a bábukat, a történetüket, kidolgoztuk a márkastratégiánkat, ilyesmi.

A többes szám oka, hogy Henriett vállalkozását kívülről állandó jelleggel segíti újságíró férje, Juhász Péter, valamint belülről családi jó barátjuk, a grafikus Novák Zoltán.

 

photo_2_1.JPG

 

De miért és hogyan lesz sikeres ügynökségi emberből vállalkozó?

Én nem akartam vállalkozó lenni. Pontosabban a Folqa kitalálásáig nem akartam soha az lenni. Elégedett voltam a karrieremmel, a fizetésemmel, a kilátásaimmal, egyszóval az életemmel. A kisfiam születése azonban – mint sok nő esetében – ezt gyökeresen felülírta, főleg, hogy mi a férjemmel hosszú évekig próbálkoztunk a gyermekvállalással, hiába. Ezért amikor a fiúnk megszületett, elképzelhetetlenné vált számomra, hogy visszamenjek dolgozni. Nem azért tettünk meg mindent közösen, hogy a gyerekünket bébiszitter nevelje, hanem azért, hogy mi neveljük, márpedig a gyakran 12 órás munkanapok ezt nem tették volna lehetővé. És itt jött a képbe a Folqa. Hiszen egy saját vállalkozás esetében minden befektetett munka a tied, te osztod be saját magadat, vagyis onnantól minden 12 óra az én, és nem egy külsős munkaadó 12 órája. Az alkotás szabadsága és érzése pedig már csak hab azon a tortán, hogy a gyermekemmel annyit lehetek, amennyit szinte akarok.

 

Eddig milyen nehézségeitek voltak?

A legnagyobb problémát a kezdetektől fogva a gyártás okozza. Szerencsére ez most relatíve rendben van, de az ördög nem alszik, úgyhogy erre továbbra is nagyon odafigyelünk. A másik meg talán az ár kérdése. A Folqa figurák ára 6.000 forint környékén mozog, ami jóval drágább, mint a legtöbb ma a boltokban kapható magyar szuvenír, és ezt a hazai vásárlók hajlamosak számon kérni, függetlenül attól, hogy a mi termékeink kézzel készülnek, limitált szériában és egyedi designnal. Érdekes amúgy, hogy a külföldi vásárlók – jöjjenek bárhonnan – és partnerek ezt sohasem teszik szóvá.

 

Mik a legfőbb tapasztalataid?

Az időbeosztás hihetetlenül fontos. Sokkal fontosabb, mint azt bárki is gondolná. Áldom az ügynökségi tapasztalatom, hogy ott teendőlistákkal keltem és feküdtem. Ha ez nem lenne, néha biztosan megőrülnék – nevet. A másik a keménység, kiváltképp tárgyalási szituációkba, érdekérvényesítésénél. Mindig úgy gondoltam magamra, mint akinek ezzel nincsen problémája, de mégis tanulásra szorultam. A célokat ugyanis nem csak szóban, hanem a valóságban is el kell érni.

 

photo_1_1.JPG

 

Mit tervezel a közeljövőben?

Az egyik célom, hogy a Folqa itthon még több design és szuvenír boltba jusson el, és ebben nagy szerencsém, hogy ma már eldönthetem, hogy kivel működök együtt. Számomra ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy milyen minőségű boltba és, hogy hogyan jelennek meg a termékeink. A másik, hogy a céges megrendeléseinket felpörgessük. Bár ezt valamivel kevesebben tudják rólunk, ám ettől még tény, szívesen vállalunk egyedi megrendeléseket is, a hagyományos design nincs kőbe vésve. A harmadik pedig a külföldi terjeszkedés, amire éppen az elmúlt hetekben volt remek példa, hogy forgalmazói szerződéssel megjelentünk a szomszédos Szlovákia piacán is. Ez egy hatalmas siker.

 

Milyennek gondolod a hazai vállalkozói életet?

Túlzottan bürokratikusnak, ahol túlzó költségekkel sújtják az egyébként munkahelyeket teremtő KKV-ket. Ráadásul nem elég, hogy az államot terhelő felelősség két fontos szempontból is komoly béklyókat helyez a vállalkozásokra, a vállalkozói oldal sem etalon a jól és hasznosan működő szektorok versenyében. Ma például itthon megfelelő alapanyagokat, vagy üzleti partnereket találni majdhogynem lehetetlen. Mutyi van, meg okoskodás, de teljesítmény sajnos sokszor nincs.

Ez szerintem elképesztően szomorú.

Henriett amúgy a fentiekre a való életből is hozott egy történetet: pár éve megállapodtak egy beszállítóval, hogy az ennyiért és ekkora leszállít nekik 300 Folqa baba műgyanta fejet. Ezért a cég előleget kért, amit Henriették ki is fizettek. A leszállításkor azonban Henriettéknek feltűnt, hogy a fejek meglepően könnyűek, emiatt egyet szénszavas vízbe mártottak, ami után kiderült – hiszen a fej 5 perc alatt feloldódott –, hogy a fejek nem drága műgyantából, hanem olcsó, mezei agyagból készültek. A számonkérést először a beszállító el akarta bagatellizálni, majd amikor a csalásra fényt derített a szeme előtti újbóli szénsavas próba, igyekezett kijátszani egymás ellen a házastársakat.

 

Másoknak is ajánlanád a vállalkozói életet?

Én csak azoknak ajánlanám, akikben dolgozik egyfajta menedzsment szemlélet, tehát értik és művelik az üzlet nyelvét. E nélkül nincsen és nem is lehet siker. Bármilyen jó ötlet ugyanis kizárólag alapot ad ahhoz, hogy jó üzleti érzékkel azt megvalósítsuk, majd sikerre vigyük. Fontos továbbá a keménység, a határozottság, és a kockás papír használata, állandó jelleggel. De ha ezek megvannak, akkor egy vállalkozással mindenkinek lehetősége van kiélnie elfojtott kreativitását és szabadság-, valamint alkotásvágyát. És ennél többet szerintem egy üzlettől nem várhat senki.

 

photo_4.JPG

Címkék:

Címkék: design bürokrácia szuvenír műgyanta családi vállalkozás folqa juhász-váczi henriett folqa collection

A bejegyzés trackback címe:

https://helloidea.blog.hu/api/trackback/id/tr776976851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fotósképző · https://www.fotoskepzo.hu 2014.12.15. 17:27:19

Először is gratulálok az ötlethez, meg sok sikert kívánok!
De megjegyezném, hogy így nem igazából érthető és eléggé hamis, leegyszerűsítő képet ad ez a hazai legó-figura: csikós kalapban van a bányász is? Meg mindenki? A magyar viselet és megjelenés nem ennyire egysíkú. Főleg nem a különböző szakmai- és földrajzi területeken. El kéne menni vidékre, kicsit körbenézni, sok ötletet kapna még a tervező!
;)

Mille38 2014.12.15. 17:57:12

A dicséreten kívül csak annyit jegyeznék meg: nincs lány közöttük :( vagy ettől magyaros?

pupumpa 2014.12.15. 20:14:39

Aranyos figurák, de...
- Magyar jellegzetesség nevébe hogy kerül Q?
- Miért lenne ízetlen a pirospaprika?
- "igényesebb oldalról" mint a matyó? Azért a matyóhoz képest szerintem ez a pár műanyag figura elég gagyi.
- Tényleg nem akarok túl bántó lenni, de egy ilyen egyszerű gyártmány hogy okozhat ekkora problémát?

Shopping 2014.12.15. 21:32:31

Értem én, hogy ez egy fizetett hirdetés, de akkor is!!
A folqa babákat MÁR 2 ÉVE ÁRULJÁK !!!! Jó hogy nem arról írsz hogy feltalálták az Iphone -t.

Eliot Rosewater 2014.12.16. 00:39:29

@bestpixel: @pupumpa: az örök hibába estek, csak magyar szemszögből bírjátok nézni a dolgot. Ez magyaros ajándék, idelátogató külföldieknek. Őket nem érdekli, hogy csikósé vagy gulyásé-e a kalap a Néprajzi Lexikon szerint, hogy a bányász miért hordja azt vagy hogy mennyire autentikus a stilizált matyóminta. Nekik egy_stylish_ajándék kell, amit a hamburgi loftjukban kirakhatnak az Indiából, Guatemalából és Lettországból hozott hasonló, de mégis különböző dekorok mellé.

Fotósképző · https://www.fotoskepzo.hu 2014.12.16. 01:13:34

@Billy Pilgrim:
1: Semmilyen hibába nem estem, mivel amit leírtam, az igaz, még "nemzetközi" viszonylatokban is: hamis képet ad a figura Magyarországról.
2: Személy szerint én semmire sem értékelnék egy olyan figurát, ami nem vagy hamisan jellemző az adott országra. Nem is venném meg, főleg nem díszíteném vele a lakásomat.
3: Ha már valaki ilyen, az adott ország jegyeit hangsúlyozó áru forgalmazásába kezd, legalább tegye meg azt, hogy tiszteletben tartja a vonatkozó hagyományokat és ne akarja csupán üzleti megfontolásból megváltoztatni a valóságot.
Így sokkal változatosabb is lenne az egész, ráadásul több figura nagyobb választékot, ezzel több nyereséget is hozna.

hello.idea 2014.12.16. 10:30:56

@Mille38: A Folqa által kiválasztott foglalkozásokat elsősorban férfiak végezték, ezért nincs közöttük nő. Ez azonban nincsen kőbe vésve, nem is véletlen, hogy a készítők szélesíteni szeretnék palettát, tehát a jövőben akár női bábukkal is találkozhatsz majd. Köszönjük a kommentet!

hello.idea 2014.12.16. 10:37:48

@bestpixel: Átadjuk a gratulációt, és köszönjük!

A kommenteddel kapcsolatban pedig annyit, hogy a kalap valóban visszatérő elem a meglévő termékpalettában, dehogy ez általánosító lenne, vagy leegyszerűsítő, abban sajnos nem értünk veled egyet, hiszen a bábuk öltözéke, története teljességgel eltérő egymástól. Tehát ellentétben feltételezéseddel, szerintünk a (főleg külföldi) vevők nem fognak általa egy szimplifikált képet kapni rólunk, valamit különleges és egyedi tájainkról.

hello.idea 2014.12.16. 10:57:05

@pupumpa: Örülünk, hogy tetszenek a Folqa bábuk.

Kérdéseidre válaszolva: 1) A név azért lett ilyen, hogy nemzetközileg egyedibb, modernebb és érthetőbb legyen, miközben utaljon a "folk" és "folklór" szavakra. Szerintünk ez sikerült. De nem vagyunk egyformák, megértjük, hogy van akinek ez a megoldás nem tetszik.

2) A hazai pirospaprika természetesen nem ízetlen, de nem is ezt mondtuk. Mi az átlagos szuvenír bolti paprikára gondoltunk, ami ha próbáltad már, vélhetően téged is hasonló megállapításra késztetne, főleg annak tudatában, hogy milyen kiváló minőségű az eredeti termék.

3) Az előbbi esethez hasonlóan, mi most is az átlagos szuvenír bolti matyó termékekre gondoltunk, amelyek jelentős része tömegesen előállított, fantáziátlan, silány minőségű munka. Ezzel szemben a Folqa részben kézzel készített, magas minőségű, egyedi grafikával ellátott műgyantabábú.

4) Lévén, mi minden esetben hiszünk az interjúalanyaink által elmondottaknak, nincs kétségünk afelől, hogy az egyedi megrendelésre készített műgyantabábuk előállítása ma hazánkban jelentős nehézségekbe ütközik - mert azért azt érdemes leszögezni itt is, hogy ezek nem viaszból, vagy műanyagból készült termékek, hanem műgyantából, és ez közel sem ugyanaz.

hello.idea 2014.12.16. 11:01:30

@Shopping: Egyetértünk veled, az iPhone feltalálásáról valóban nincs értelme írnunk. Ezért ezt nem is tesszük.

Helyette viszont fontosnak tartjuk beszélni olyan történetekről, mint amilyen a Folqa is, ami valami új, valami egyedi megoldást alkalmaz egy megfáradt és unalmas hazai piacon. Sajnáljuk, ha ezt a pozitív fejleményt, amire mindannyian büszkék lehetünk, te erőltetettnek és fizetett hirdetés jellegűnek gondolod. Erről ugyanis szó sincsen.

hello.idea 2014.12.16. 11:20:11

@bestpixel: Igazat kell adnunk @Billy Pilgrim kommentjének - a szuveníreinket elsősorban külföldi szemmel kell megítélni. Már pedig ebben ma a Folqának kevés versenytársa akad.

A bábuk kialakításukkal, a minőségükkel olyan szintet képviselnek, ami a magyar szuvenír piacon szinte egyedülálló. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne kritizálni. Ám azt mondani, hogy nem kellően hű a kultúránkhoz, és mögötte csak nyerészkedés állhat, szerintünk felelőtlen és káros a részedről.

Megítélésünk szerint sokkal károsabb a kultúránkra nézve a tömegtermelt és közel sem autentikus matyó, a sok esetben kínai pirospaprika, valamint a mágnesét 2 perc használat után elhagyó szunevír, ugyanis ha az utóbbi időben jártál hazai szuvenír boltban, 99 százalékban ezeket a termékeket találod meg.

Ez az igazán szomorú, nem az, amikor egy termék egyediségével és minőségével hoz új színt a piacra.